Fellows



Sulgi Lie
IFK_Research Fellow


Duration of fellowship
01. March 2017 bis 30. June 2017

Sulgi Lie

PROJECT-TITLE

Quasi-body. On Body Art in Slapstick Comedy



PROJECT-DESCRIPTION

In the world of film comedy, things and bodies develop an insidious obstinacy and deeper meaning: Inanimate things come to life, body parts are turned back against the organic whole body, words bring about literal effects. In particular, the slapstick tradition of film comedy can be considered a laboratory for such fictional "quasi-body" (Rancière) and indeterminate "quasi-causalities" (Deleuze): The false beards, doppelgangers and word games of Charlie Chaplin, Buster Keaton, and the Marx Brothers set in place a logic of nonsense that reduces the healthy human intellect to absurdity. The research project defines the concept of a quasi-body in a double sense: 1) As an aesthetic-technical transformation of the comic slapstick body, and 2) As the specific physicality of the cinema itself, which creates a new cinematographic quasi-body by means of mounting heterogeneous things, images, and sounds.



CV

Sulgi Lie studied film science, German language and literature and philosophy in Bochum, Amsterdam, and Berlin. From 2005 to 2015, he was a research associate at the Seminar for Film Studies at the Free University of Berlin, and a 2016 post-doctoral fellow of the Volkswagen Foundation at the School of Cinematic Arts at the University of Southern California, Los Angeles.



Publications

„From Shame to Drive. The Waning of Affect, or the Rising of the Drive-Image in Contemporary Hollywood Cinema," in: Nico Baumbach, Damon Young, Genevieve Yue (Hg.),  Social Text 127 (2016): The Cultural Logic of Contemporary Capitalism,  S. 45–70; Die Außenseite des Films. Zur politischen Filmästhetik, Berlin / Zürich 2012 (englische Übersetzung unter Vertrag bei Amsterdam University Press in der Reihe Film Culture in Transition, hg. von Thomas Elsaesser, in Vorbereitung für 2018); gem. mit Julian Radlmaier (Hg.), Jacques Rancière: Und das Kino geht weiter. Schriften zum Film, Berlin 2012.

Die Freuden der Entfremdung

Charlie Chaplins „City Lights“ gilt als Meisterwerk der Filmgeschichte, voll Tragik und Komik. Eine Versöhnung dieser Gegensätze lässt der Film nicht zu – und trifft damit unsere entfremdete Gesellschaft, so der Filmwissenschaftler und IFK_Research Fellow Sulgi Lie in einem Gastbeitrag auf science.orf.at.

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The Positive Negative

The conference aims to address these paradoxes of film comedy’s positive negativity from a variety of theoretical angles.

Cinema and Comedy, Conference 5 May 6 May 2017, Berlin

Organized by Sulgi Lie (Research Fellow, IFK Vienna) with generous support of the Volkswagen Foundation.

Program

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Tagung: Infrastructure: The City as Negotiation between Nature and Power

Referierende: Philip Ursprung, Antonia von Schöning, Hannah Baader, Barbara Berger, Alexander Birchler, Sandro Bisà, Maarten Delbeke, Markus Krajewski, Adrian Lahoud, Sulgi Lie, Milica Topalovic". 16. bis 17. Juni 2017, Venedig

Details

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03
April
2017
18:15
  • Lecture
IFK
Sulgi Lie

Charlie Chaplins „City Lights“ gilt auch deshalb als großes Meisterwerk der Filmgeschichte, weil Komödie und Melodrama auf eine neue Art und Weise zusammengeführt werden. Sulgi Lie geht in seinem Vortrag von der Annahme aus, dass diese Synthese weniger auf einer harmonischen Versöhnung, sondern vielmehr auf einem strukturellen Antagonismus zwischen Komik und Tragik basiert.

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