Tagung Science Fiction and our Futures: Vortrag von Karin Harrasser

Karin Harrasser Vortrag von Karin Harrasser: "Übersetzen zwischen Science Fact, Science Fiction und Spekulativem Feminismus. Eine Fußnotenlesung"

Karin Harrasser is Professor of Cultural Studies, Vice Rector for Research at the University of Art and Design Linz since October 2019 and Co-Director of the IFK since September 2020. After studying history and German literature, she received her Ph D from the University of Vienna with a thesis on the narratives of digital cultures; 2000–2001 she was IFK_Junior Fellow. Habilitation at Humboldt-Universität zu Berlin. In addition to her academic activities, she was involved in various curatorial projects, e.g. NGBK Berlin, Kampnagel Hamburg, TQ Vienna. Together with Elisabeth Timm she publishes the journal for cultural studies (Zeitschrift für Kulturwissenschaften). Selected publications:
with Lars Friedrich and Céline Kaiser (eds.), Szenographien des Subjekts, Wiesbaden 2018 [English: Scenographies of the Subject, Wiesbaden 2019]; translation of Donna J. Haraway, Unruhig bleiben, Die Verwandtschaft der Arten im Chtuluzän, Frankfurt 2018; (ed.), Auf Tuchfühlung. Eine Wissensgeschichte des Tastsinns, Munich 2017; Prothesen. Figuren einer lädierten Moderne, Berlin 2016; with Susanne Roeßiger (eds.), Parahuman. Neue Perspektiven auf das Leben mit Technik, Cologne/Weimar/Vienna 2016; Körper 2.0. Über die technische Erweiterbarkeit des Menschen, Bielefeld 2013; with Doris Harrasser, Stephanie Kiessling, Sabine Sölkner, Veronika Wöhrer, Wissen Spielen. Untersuchungen zur Wissensaneignung von Kindern im Museum, Bielefeld 2011.
  Vortragsmitschnitt vom 2.12.2020